Fotografiske Spor
FOTOGRAFISKE SPOR er titlen på min samling af foto fra forskellige dele af verden, hvor hvert enkelt foto har gennemgået en større eller mindre bearbejdning. Motivet er komponeret i det øjeblik, fotoet er taget, men de enkelte foto er ikke tilføjet udefra kommende elementer. Jeg kan have tilføjet grafiske effekter, eller jeg kan have fremhævet lys og skygge. Mine værker fremstår således som enkelte ‘skud’ med mit kamera, hvor hvert værk har gennemgået en ændring tilpasset det enkelte motiv.
Disse fotografiske spor inspirerer mig senere som materiale til min fotokunst. Men i sporene står indtrykkene alene, mere eller mindre bearbejdet, dog altid med den ide, der var til stede ved optagelsen. Til forskel foretager jeg i kompositioner med min fotokunst omfattende ændringer af de enkelte foto.
Herunder er mine enkle Fotografiske Spor, hvor jeg er gået tilbage til mine ‘rødder’. Mine Fotografiske Spor er printet på akvarelpapir af museumskvalitet (se nedenfor) og er hver især kun fremstillet i et enkelt eksemplar.
Kvalitet
For at opnå den højeste print kvalitet og arkivholdbarhed er alle værker printet med giclée teknik på Hahnemühle bomuldspapir af typen William Turner 310 eller Photo Rag 308 smoother.
Begge papirtyper er af museumskvalitet, syrefrit og fremstillet af 100 % bomuld uden optisk hvidt. Valget af papirtype er foretaget i overensstemmelse med kvaliteterne i det enkelte værk. (Se en beskrivelse af de to papirtyper nedenfor).
Herefter er printet monteret på passepartout med bagpap og indrammet i en sort smal ramme fra Nielsen Rammer.
William Turner 310
Dette er et 310 grams 100% bomuldspapir, naturligt hvidt med den typiske overfladestruktur fra akvarel papir. Papiret er helt syreneutralt og overholder med garanti alle standarder for arkivholdbarhed.
Dette papir er oplagt til Giclée print med et stort farveomfang, sort/hvid eller den enkle streg. Overfladen er perfekt til reproduktion af akvarel eller for at få et råt udtryk, der giver en nærmest tredimensionel opfattelse af det printede.
Papiret har Hahnemühles usynlige overfladebehandling, der mindsker trækpapireffekten, så printet står med optimal randskarphed. Den kraftige struktur i papiret øger fornemmelsen af dybden i printet, og den naturlige hvidhed giver det rolige udtryk, som ikke “stjæler” billedet fra det kunstværk, der er printet på det.
Photo Rag 308 smooth
Dette er også et 308 grams 100% bomuldspapir. Det er naturligt hvidt med en meget ensartet og jævn overfladestruktur. Papiret er helt syreneutralt og overholder med garanti alle standarder for arkivholdbarhed.
Også dette papir er oplagt til Giclée print med et stort farveomfang, sort/hvid eller den enkle streg. Printresultatet på papiret er ofte således, at man får den fulde fornemmelse af overfladen fra originalen.
Papiret har Hahnemühles usynlige overfladebehandling, der mindsker trækpapireffekten, så printet står med optimal randskarphed. Den jævne struktur i papiret øger fornemmelsen af dybden i printet, og den naturlige hvidhed giver det rolige udtryk, som ikke “stjæler” billedet fra det kunstværk, der er printet på det.
Epson SC-P9000 printer
Sammenlignet med mange andre printere har high-end inkjet printeren Epson SC-P9000 med sit 12-farvede pigmentblæk et større dynamisk farveomfang, og opfattelsen af farverne ændres stort set ikke uanset synsvinklen. Holdbarheden af printet er fordoblet sammenlignet med den tidligere generation af printere.
Det større dynamiske omfang afhænger af papiret der printes på, men det er meget tydeligt på begge anvendte papirtyper. Der er større dybde og mætning i farverne samt mange flere detaljer i skyggerne, og sort er meget mere sort. For den teknisk interesserede er der tale om at L måler fra 2 til 6 mindre i Lab-farveforumet målt på sort.
Sort/hvid print bliver pga. af den nye metode printeren lægger blækket på, meget mere neutralt sort/hvid, også når synsvinklen ændres.